zondag 2 februari 2014

D66 maakt kandidatenlijst bekend

Al eerder werd bekend dat Romke de Jong (29) uit Gorredijk de kar graat trekken bij de democraten, die bij de vorige verkiezingen verrassend een raadszetel veroverden. De Jong is directeur van een ijsfabriek en een keten van ijssalons. Hij zit sinds 2010 voor D66 in de Opsterlandse raad.

Tweede op de lijst is Maaike Kuik (40). Zij woont in Bakkeveen en is al geruime tijd actief in de steunfractie van de partij. Menno van der Hem (46) uit Nij Beets is als derde op de kandidatenlijst geplaatst. Als lid van de raadscommissie Romte en met een financiële achtergrond is ook hij thuis in het lokale bestuur.

Op de plekken vier en vijf prijken twee nieuwe namen: Lieuwe Krol (45) uit Beetsterzwaag en Evelyn Bontekoe (46) uit in Lippenhuizen. Beiden zijn als zelfstandig ondernemer werkzaam, respectievelijk als organisatieadviseur en trainer management en communicatie.

Uitgesproken jeugdig talent komt vanuit Beetsterzwaag naar voren. Met achttien jaar is Roy Postma op plaats zes mogelijk de jongste kandidaat voor de nieuwe gemeenteraad van Opsterland.

Op de kandidatenlijst van D66 staan achtereenvolgens verder: oud-raadslid Lammy Möller-Roosjen uit Beetsterzwaag, Alice van Binsbergen uit Beetsterzwaag, Klaas de Winter (55) uit Ureterp, Eeuwe de Jong (64) uit Lippenhuizen en Marieke van de Ree (53) uit Gorredijk.

De lijst bevat naar het oordeel van de leden van D66 een evenwichtige combinatie van kwaliteiten: ervaring in en kennis van zowel bedrijfsleven als overheidsbestuur; bijna evenveel vrouwen als mannen; ruime spreiding in leeftijd met bijna 50% vijftigminners; variatie in woonplaatsen. De partij mikt op twee zetels bij de komende verkiezingen.