donderdag 6 februari 2014

Koopavonden bij de Gemeente

Koopavond bij de Gemeente
Iedereen ergert zich er wel eens aan. Gemeenteloketten die al om vijf uur ’s middags sluiten. Vooral voor mensen met een fulltimebaan is het in veel gemeenten een enorm gedoe om een paspoort te verlengen of een nieuw rijbewijs af te halen. Vaak worden mensen gedwongen om een halve dag vrij te nemen. Als dat voor elk bezoek van een full-timer geldt, dan verspillen we naar schatting jaarlijks meer dan een miljoen vakantiedagen, wachtend in de rij voor de balie van het gemeentehuis. Dienstverlenende publieke instanties in Nederland lijken dus nog altijd niet ingesteld op mensen met een fulltime baan.

Even binnen lopen
Gelukkig zijn steeds meer overheidszaken digitaal te regelen, maar in veel gevallen moet iemand nog steeds naar het gemeentehuis toe. Zou het geen uitkomst zijn als het mogelijk is om in de avonduren even binnen te lopen? Of waarom niet op zaterdag? Deze verruiming past bij een moderne samenleving. Waar vroeger de vrouw vaak thuis bleef, zien we dat tegenwoordig tweeverdieners de norm zijn. Velen combineren de zorg voor kinderen met een werkzaam leven. Ook alleenstaanden zijn allang geen uitzondering meer. Deze mensen komen in de knel met hun werk als gemeenten hun deuren alleen openen van negen-tot-vijf.

D66 wil iedereen de ruimte geven om zijn of haar leven naar eigen inzicht in te richten. Alle mensen hebben te maken met overheidsinstanties. Als de samenleving en leefstijlen van mensen veranderen, is het de taak van de overheid om op die samenleving aan te blijven sluiten. D66 wil een maatschappij waarin iedereen de mogelijkheid krijgt om zijn of haar persoonlijke zaken ook buiten de traditionele kantoortijden (09.00-17.00) te regelen.

‘MijnOpsterland’
D66 ziet in de groei van digitale mogelijkheden, zoals het online aanvragen van documenten een prima kans om de dienstverlening meer klantgericht te maken. Een stap verder zou volgens ons een “MijnOpsterland” pagina zijn waarin iedereen zijn of haar gegevens kan bewerken, documenten kan aanvragen of aanslagen kan raadplegen vanuit de gemeente.
Ook voor het maken van afspraken bij de afdeling burgerzaken of het videobellen (skype) zien wij volop relatief makkelijke inpasbare mogelijkheden om de dienstverlening naar een hoger en moderner niveau te tillen.

Denken vanuit de klant en gebruik maken van de mogelijkheden die zich voordoen, het past bij D66 en bij de toekomst van een flexibele overheid die er voor u is, en niet andersom.

Romke de Jong, lijsttrekker