zondag 16 maart 2014

Ruim 30 ideeën voor de bestemming van leeg pand

D66 Opsterland heeft afgelopen week een pop-up store geopend in het voormalige Rabobank pand in Beetsterzwaag. Daarmee vraagt de partij aandacht voor (dreigende) leegstand in Opsterlandse winkelstraten. De partij heeft ondernemers en inwoners van Beetsterzwaag opgeroepen actief mee te denken over een nieuwe invulling. Dat heeft in een paar dagen tijd ruim 30 concrete ideeën opgeleverd.

‘D66 gelooft dat een levendig en gevarieerd winkelbestand bijdraagt aan de dynamiek van het dorp. Ons raadslid Romke de Jong heeft in de afgelopen raadsperiode met succes de centrummanager geïntroduceerd. Deze functionaris werkt samen met ondernemers, vastgoedeigenaren en omwonenden aan het op peil houden van het winkelaanbod in Opsterland. Met deze actie geven we de centrummanager een steuntje in de rug’ aldus Lieuwe Krol, kandidaat raadslid uit Beetsterzwaag. ‘We zijn dan ook heel blij dat onze actie in een paar dagen tijd ruim 30 concrete ideeën heeft opgeleverd. Die zijn echt niet allemaal even kansrijk, maar er zitten verrassende en creatieve suggesties bij die we zeker aan de eigenaar van het pand kunnen voorleggen.’ Zo is er voorgesteld een ‘zorgsteunpunt’ te vestigen, waar inwoners van onze gemeente straks, na het overhevelen van zorgtaken naar de gemeente, terecht kunnen voor persoonlijk advies maar ook hulpmiddelen kunnen halen. Dicht bij het gemeentehuis en met een bushalte voor de deur.

Een ondernemer kwam met het voorstel er een ‘Goede Doelen Outlet’ te vestigen. Ondernemers uit de omgeving brengen tegen kostprijs de niet verkochte voorraad in, die in deze winkel kan worden verkocht. De winkel wordt gerund door vrijwilligers en mensen die het als dagbesteding invullen. De winst die wordt gemaakt komt ten goede aan een aantal goede doelen in de gemeente. Een concept dat waarschijnlijk veel bezoekers trekt en waarbij het mes aan meerdere kanten snijdt.

‘Onze actie loopt gewoon door, ook na de verkiezingen. Dus inwoners en ondernemers kunnen nog steeds hun ideeën inzenden. Dat kan naar lieuwe.krol@d66opsterland.nl. We hopen dat we na de verkiezingen de mogelijke nieuwe ondernemer in het pand nog veel meer ruimte kunnen bieden om te ondernemen. Bijvoorbeeld omdat het nu eindelijk eens mogelijk wordt om zondags de deuren te openen. Ondernemers zijn prima zélf in staat om te bepalen wanneer ze open willen. We willen voorkomen dat consumenten een belangrijk deel van hun bestedingen buiten onze gemeente doen. En we willen bezoekers van ons prachtige dorp ook op zondag volop laten genieten van al het goede dat Beetsterzwaag te bieden heeft.’